| Etusivulle | Kutrin kevyen elämän eväät | |
| Ruokavalio-sivulle |
Tämä juttu on oma vapaa käännökseni Muscle / Fitness -lehdessä ilmestyneestä artikkelista. Asiavirheet ovat artikkelin kirjoittajan, käännösvirheet minun. Epäselvissä tapauksissa olen jättänyt sulkeisiin englanninkielisen termin. Sama asia Patrik Borgin perusteellisesti selittämänä löytyy keho.netin sivuilta (itse löysin sen vasta tämän käännettyäni... :-). KALSIUM JA RASVA
Maito, proteiinin ja hiilhydraatin lähde, on tärkeimpiä kalsiumin lähteitä. Kalsium, elimistöstä kaikkein runsaimmin löytyvä mineraali, on monessa suhteessa elimistölle tärkeä mineraali. Hermot tarvitsevat kalsiumia lähettääkseen viestejä ympäri elimistöä ja lihakset tarvitsevat kalsiumia supistuessaan -- ts. kun jännität lihasta kalsiumia tarvitaan lihaksen lyhenemiseen ja paksuuntumiseen. Kalsium estää luiden haurastumiseen johtavan osteoporoosin syntymistä. Uusimmat tutkimukset osoittavat, että liian vähä kalsiumin saanti lisää lihomista. Ironista ilmiössä on se, että esim. monet teinitytöt lopettavat maidonjuonnin, koska pelkäävät sen lihottavan. "Kun ihmiset välttelevät maitotuotteita, he todellakin ampuvat itseään jalkaan", toteaa Michael Zemel, PhD, ravinto- ja lääketieteiden professori Tenneseen yliopistosta. Hänen tutkimuksensa on osoittanut, että maitotuotteiden syöminen auttaa sinua pysymään hoikkana tai jopa hoikistumaan -- rasvaprosentistasi riippuen. Kaksitoista vuotta sitten Zemel oli mukana tekemässä tutkimusta, jossa tutkittiin afroamerikkalaisten miesten matalan kalsiumin saannin yhteyttä korkeaan verenpaineeseen. Vuoden kestävä tutkimus tuotti odottamattomia tuloksia: miehet, jotka söivät tutkimuksen aikana runsaasti maitotuotteita laihtuivat keskimäärin 4,5 kiloa. Myöhemmässä, ylipainoa ja geenejä tarkastelevassa tutkimuksessa, Zemel löysi jotain jännittävää: kalsitrioliksi (calcitriol) kutsutulla (aktiivisella D-vitamiinilla?) näyttää olevan merkittävä vaikutus kehon rasvavarastoihin. "Kun alat noudattaa dieettiä, josta saat vain vähän kalsiumia, kehossasi syntyy hormonaalinen reaktio joka auttaa säilyttämään kehossasi kiertävää kalsiumia", Zemel selittää. "Yksi näistä hormoneista vaikuttaa rasvasoluihin ja lähettää viestin, joka 'käynnistää' rasvan valmistukseen osallistuvat geenit ja samaan aikaan lähettää viestin, että rasvojen pilkkomista pitää hidastaa". Yksi laihtumiseen vaikuttava tekijä näyttää olevan maitotuotteissa oleva kalsiumi, mutta Zemelin mukaan se ei ole vielä koko totuus: "Ymmärretään, että hedelmissä ja kasviksissa on phytokemikaaleiksi kutsuttuja aineita, joilla on kaikenlaisia terveysvaikutuksia elimistöön. Me tutkimme vastaavasti maitotuotteita, joissa on runsaasti biologisesti aktiivisia ainesosia, jotka selvästi tukevat eilmistön kykyyn tulla aineenvaihdunnallisesti tehottomaksi (metabolically inefficient)." "Aineenvaihdunnallisesti tehoton" saattaa kuulostaa pahalta, mutta rasvaa pelkääville laihduttajille se on itse asiassa toivottava tila. Tämä termi tarkoittaa sitä, että elimistön kyky varastoida ylimääräistä energiaa rasvaksi heikkenee ja kyky stimuloida mekanismeja, jotka antavat elimistön hajottaa kehon rasvoja, tehostuu. Kalsium-lisillä ei näytä olevan yhtä tehokasta vaikutusta kehon rasvoihin kuin maitotuotteilla, mutta mikäli henkilö ei kykene käyttämään maitotuotteita ns. maitoallergian takia, lisäkalsium on parempi vaihtoehto kuin vähäkalsiuminen ruokavalio. Sen sijaan laktoosi-intoleranssista kärsivien kannattaa suosiolla kokeilla hyla-tuotteita (esim. tuorepakattu eli jääkaapissa säilytettävä hyla-maito maistuu nykyään jopa hyvältä). Eräässä puoli vuotta kestäneessä tutkimuksessa maitotuotteita käyttävät henkilöt onnistuivat vähentämään lähes kaksi kertaa niin paljon painoa ja rasvaa kuin vähäkalsiumista dieettiä noudattavat. Vastaavasti pelkästään lisäkalsiumia (eikä siis maitotuotteita) käyttävien koehenkilöiden tulokset jäivät näiden kahden ryhmän tulosten välimaastoon. Ennen kuin perustat takapihallesi maitotilan, huomaa, että joudut silti pitämään huolta siitä, ettei syömäsi ruoan energiamäärä ylitä kuluttamaasi energiamäärää ja että käyttämäsi maitotuotteet ovat vähärasvaisia. "Kalorit pätevät edelleen. Voit vähentää tai rajoittaa kehosi rasvapitoisuutta maitotuotteilla, mutta jos syöt jatkuvasti enemmän kuin kulutat etkä harrasta liikuntaa, lihot varmasti", Zemel muistuttaa. KOFEIINI JA KALSIUMKofeiini, jota on mm. teessä, kahvissa ja kokiksessa, vähentää jossain määrin elimistön kalsium-varastoja. Yksittäinen kahvikuppi ei vielä tunnu missään, mutta jos ruokavaliosi on hyvin vähäkalsiuminen ja vastaavasti käytät esim. runsaasti kofeiinia sisältäviä juomia tai rasvanpolttajia, elimistösi kalsiumvarastot saattavat huveta uhkaavasti. Eli mitä enemmän käytät kofeiinipitoisia tuotteita, sitä enemmän käytä myös maitotuotteita (tai jos ne eivät sovi niin sitten edes niitä kalsium-lisiä). VIISI ANNOSTA MAITOTUOTTEITA PÄIVÄSSÄ RIITTÄÄLasillisessa (2 dl) rasvatonta maitoa on
242 mg kalsiumia mutta vain 68 kcal, Alkuperäisteksti |
|
Alkuun |
© kutri@mac.com 2002 |